image-244

Masło czy margaryna?

Temat ten pojawia się na łamach magazynów dla kobiet regularnie co roku. Można nawet powiedzieć, że istnieje swojego rodzaju moda na opisywanie szkodliwości masła, by już w kolejnym sezonie odsądzać od czczi i wiary margarynę. I skąd konsument ma się dowiedzieć gdzie leży prawda? A ta, jak to często bywa, leży (prawie) pośrodku. 

Masło jest naturalnym tłuszcze zwierzęcym, najlepiej przyswajalnym przez organizm jako tłuszcz mleczny. Zawiera naturalnie występujące witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E). Jest niemal pozbawione barwników i konserwantów, o podobnej do margaryny zawartości tłuszczu. 

Margaryna powstała podobno w czasach napoleońskich jako tania alternatywa dla masła. Do jej produkcji stosuje się same oleje roślinne lub połączone z tłuszczami zwierzęcymi (tzw. miksy masła i margaryny). Zawiera też wodę, serwatkę, emulgatory wiążące olej z wodą, sól, substancje barwiące i aromatyzujące. Bez barwników margaryna wyglądałaby jak szara masa, a złocisty kolory nadaje jej syntetyczny beta-karoten. Najczęściej jest wzbogacona w syntetyczne witaminy A i D, które są dużo gorzej przyswajalne przez organizm niż te zawarte w maśle. 

Margaryna zawiera dużo mniej nasyconych kwasów tłuszczowych niż masło, a za to sporo zdrowszych kwasów nienasyconych - jest to jej podstawowa zaleta. Jednak w procesie utwardzania olejów roślinnych do postaci margaryny powstają kwasy tłuszczowe trans, bardziej niebezpieczne dla zdrowia niż kwasy nienasycone.

Co więc jeść? Masło, ale w ograniczonych ilościach (do 10 g dziennie).

image-219

Jan Kowalski

Dietetyk.

Może Ci się spodobać

image-252

Jesteś tym, co jesz

image-260

Jaką wodę wybrać?

image-271

Czy mleko jest naprawdę zdrowe?

image-250

Jogurty „light”

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie.